Σημαντικοί σταθμοί στην αναβίωση του αρχαίου δράματος

1867

Η πρώτη επαγγελματική παράσταση αρχαίου δράματος

Η πρώτη επαγγελματική παράσταση αρχαίου δράματος στο νεοελληνικό κράτος είναι η Αντιγόνη του Σοφοκλή. Διοργανώνεται από το Πανεπιστήμιο Αθηνών και παρουσιάζεται για το γάμο του βασιλιά Γεωργίου Α΄ με την Όλγα Κωνσταντίνοβα της Ρωσίας. Μεταφραστής της τραγωδίας είναι ο λόγιος και λογοτέχνης Αλέξανδρος Ρίζος Ραγκαβής. Για πρώτη φορά συμμετέχουν, εκτός από ερασιτέχνες φοιτητές, και επαγγελματίες ηθοποιοί. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο ερμηνεύει η διάσημη ηθοποιός της εποχής Πιπίνα Βονασέρα. Η παράσταση πραγματοποιείται στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού. Στη διάρκειά της προσφέρονται κεράσματα στους θεατές, σε μια προσπάθεια αναβίωσης των εθίμων της αρχαιότητας.

Εξωτερική άποψη του Ωδείου Ηρώδου Αττικού. Αθήνα 1865 περίπου. Φωτογραφικό Αρχείο Μουσείου Μπενάκη
1900

Η πρώτη παρουσίαση κωμωδίας

Οι Νεφέλες του Αριστοφάνη αποτελούν την πρώτη παρουσίαση κωμωδίας στη νεότερη Ελλάδα. Ο Γεώργιος Σουρής, ποιητής και ευθυμογράφος, είναι ο βασικός συντελεστής καθώς πραγματοποιεί τη μετάφραση αλλά και τη σκηνοθεσία του έργου. Η παράσταση ανεβαίνει στο Δημοτικό Θέατρο Αθηνών και το Δημοτικό Θέατρο Πειραιώς. Η είσοδος απαγορεύεται για τις κυρίες.

Το σαλόνι του Γεωργίου Σουρή. Αθήνα, 1896. ΕΛΙΑ – ΜΙΕΤ, Φωτογραφικό Αρχείο
1901

Η Νέα Σκηνή του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου

Με την Άλκηστη του Ευριπίδη κάνει την εμφάνισή της η Νέα Σκηνή (1901-1905) με ιδρυτή το λόγιο Κωνσταντίνο Χρηστομάνο. Ο ίδιος αναλαμβάνει τη διοργάνωση όλης της παράστασης. Συμμετέχει ακόμα στη μετάφραση του κειμένου στη δημοτική και επιμελείται τα σκηνικά και τα κοστούμια. Η πολύπλευρη προσέγγιση του Χρηστομάνου αναδεικνύει για πρώτη φορά την κυριαρχία του σκηνοθέτη στο επαγγελματικό θέατρο.

Κωνσταντίνος Χρηστομάνος,1901. Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών / ΙΙΕ, «Νεοελληνική Εικονιστική Προσωπογραφία»
1903

Η Ορέστεια στη δημοτική

Σημαντικό θεατρικό γεγονός αποτελεί η παράσταση της Ορέστειας του Αισχύλου από το Βασιλικό Θέατρο (1901-1908). Το έργο μεταφράζεται σε μικτή δημοτική γλώσσα από γερμανική διασκευή του πρωτότυπου κειμένου. Η επιλογή αυτή πυροδοτεί τη διαμάχη για την επικράτηση της δημοτικής ή της καθαρεύουσας που απασχολεί έντονα την ελληνική κοινωνία («γλωσσικό ζήτημα»). Φοιτητές της φιλολογίας και υποστηρικτές της καθαρεύουσας, με καθοδηγητή τον καθηγητή Πανεπιστημίου Γ. Μιστριώτη, αντιδρούν έντονα. Ξεσπούν επεισόδια και συμπλοκές, με έναν μάλιστα νεκρό! Σκηνοθέτης της παράστασης είναι ο Θωμάς Οικονόμου. Μαζί με το Χρηστομάνο θεωρούνται οι πρώτοι «επαγγελματίες» σκηνοθέτες στο νεοελληνικό θέατρο.

Το πρόγραμμα της παράστασης Ορέστεια του Αισχύλου, 1903. Αρχείο Θεατρικού Μουσείου
1919

Ο Οιδίπους Τύραννος του Φώτου Πολίτη.

Ο Οιδίπους Τύραννος του Σοφοκλή παρουσιάζεται στο θέατρο Ολύμπια από την Εταιρεία Ελληνικού Θεάτρου, σε μετάφραση και σκηνοθεσία Φώτου Πολίτη Στην παράσταση είναι φανερή η προσπάθεια του σκηνοθέτη να προσαρμόσει τον κλειστό σκηνικό χώρο στα πρότυπα του αρχαίου θεάτρου. Έτσι, προεκτείνει την πλατεία αφαιρώντας τα καθίσματα από τις πρώτες σειρές. Το ρόλο του Οιδίποδα ερμηνεύει ο Αιμίλιος Βεάκης, ένας από τους κορυφαίους ερμηνευτές αρχαίου δράματος στην Ελλάδα.

Αιμίλιος Βεάκης ΕΛΙΑ – ΜΙΕΤ, αρχείο Ασπασίας Παπαθανασίου
1927 και 1930

Δελφικές Γιορτές

Με πρωτοβουλία του ποιητή Άγγελου Σικελιανού και της συζύγου του Εύας Πάλμερ, πραγματοποιούνται το 1927 οι πρώτες Δελφικές Εορτές. Περιλαμβάνουν παράσταση του Προμηθέα Δεσμώτη του Αισχύλου, αγώνες, λαϊκούς χορούς και έκθεση λαϊκής τέχνης. Είναι η πρώτη φορά στα νεότερα χρόνια που φιλοξενείται παράσταση σε αρχαίο θέατρο. Το 1930 η διοργάνωση επαναλαμβάνεται με την προσθήκη των Ικέτιδων του Αισχύλου. Η Εύα Πάλμερ επιμελείται τη σκηνοθεσία και των δύο παραστάσεων. Εμπνέεται από την αρχαία αγγειογραφία και τους ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς για την κίνηση του χορού. Η ίδια σχεδιάζει και υφαίνει σε αργαλειό τις ενδυμασίες με μοτίβα από την ελληνική τέχνη. Η μουσική βασίζεται στο βυζαντινό μέλος.

Προμηθέας Δεσμώτης του Αισχύλου, Δελφικές Εορτές 1930. Φωτογραφικό Αρχείο Μουσείου Μπενάκη, Φωτ.: Nelly’s

Προμηθέας Δεσμώτης του Αισχύλου, Δελφικές Εορτές 1930. Φωτογραφικό Αρχείο Μουσείου Μπενάκη, Φωτ.: Nelly’s

Εύα Πάλμερ
Δελφικές Εορτές 1930.
ΕΛΙΑ – ΜΙΕΤ, Φωτογραφικό Αρχείο
1932

Η ίδρυση του Εθνικού Θεάτρου

Το Εθνικό Θέατρο ξεκινά την επίσημη λειτουργία του. Κύρια προτεραιότητά του είναι να κάνει το αρχαίο δράμα πιο προσιτό στο λαό. Πρώτος σκηνοθέτης ορίζεται ο Φώτος Πολίτης. Δύο χρόνια αργότερα τον διαδέχεται ο Δημήτρης Ροντήρης. Για μεγάλο χρονικό διάστημα το Εθνικό Θέατρο θα αποτελέσει την επίσημη έκφραση του αρχαίου δράματος όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό.

Δημήτρης Ροντήρης, Φωτογραφικό Αρχείο Μουσείου Μπενάκη. Φωτ.: Δημήτρης Χαρισιάδης
1934

Η Λαϊκή Σκηνή του Κάρολου Κουν

Η Λαϊκή Σκηνή του Κάρολου Κουν ανεβάζει την Άλκηστη του Ευριπίδη. Τα σκηνικά και τα κοστούμια είναι του ζωγράφου Διαμαντή Διαμαντόπουλου. Στην παράσταση συνυπάρχουν στοιχεία που εμπνέονται από την αρχαία και βυζαντινή τέχνη αλλά και από τη λαϊκή παράδοση, για παράδειγμα τον Καραγκιόζη. Το εγχείρημα της Άλκηστης είναι χαρακτηριστικό δείγμα της δημιουργικής αναφοράς στο παρελθόν κατά τη διάρκεια του Μεσοπολέμου από τη λεγόμενη «γενιά του ’30».

Ο Κάρολος Κουν σε νεανική ηλικία. Φωτογραφικό Αρχείο Θεάτρου Τέχνης
1938

Η Ηλέκτρα του Δημήτρη Ροντήρη

Το 1938 ο Δημήτρης Ροντήρης σκηνοθετεί την παράσταση της Ηλέκτρας του Σοφοκλή στην Επίδαυρο. Είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιείται το αρχαίο θέατρο στα νεότερα χρόνια. Η Ηλέκτρα παρουσιάζεται απόγευμα, χωρίς σκηνικά και φωτισμούς, αφού δεν υπάρχει ακόμα δυνατότητα ηλεκτροδότησης του χώρου. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο ερμηνεύει η Κατίνα Παξινού.

Κατίνα Παξινού, Ηλέκτρα του Σοφοκλή, Εθνικό Θέατρο. Επίδαυρος 1938. ΕΛΙΑ – ΜΙΕΤ, αρχείο Λέοντα Φραντζή
1940

Το αρχαίο δράμα στο Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο

Ακόμα και στα χρόνια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου οι παραστάσεις αρχαίου δράματος δεν σταματούν. Το 1940 παρουσιάζεται η Αντιγόνη του Σοφοκλή σε μετάφραση του Ιωάννη Γρυπάρη. Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα της εποχής «υπήρξε ένας θρίαμβος της δημοτικής». Η Ελένη Παπαδάκη πρωταγωνιστεί στην παράσταση. Βασικό στέλεχος του Εθνικού Θεάτρου, ερμηνεύει μοναδικά και άλλους ρόλους του αρχαίου δράματος, όπως την Κλυταιμνήστρα, την Ιφιγένεια και την Εκάβη. Δολοφονείται το 1944 κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου.

Αντιγόνη του Σοφοκλή, Εθνικό Θέατρο Ωδείο Ηρώδου Αττικού 1940. ΕΛΙΑ – ΜΙΕΤ, αρχείο Λέοντα Φραντζή
1949

Η Ορέστεια του Δημήτρη Ροντήρη

Η Ορέστεια του Αισχύλου στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού γνωρίζει μεγάλη επιτυχία, κυρίως λόγω της ερμηνείας της Μαρίκας Κοτοπούλη, στην πρώτη της συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο. Η σκηνοθεσία είναι του Δημήτρη Ροντήρη. Είναι ο πρώτος Έλληνας ηθοποιός που σπουδάζει σκηνοθεσία. Συμβάλλει στη δημιουργία παράδοσης από το Εθνικό Θέατρο σε ό,τι αφορά στηναναβίωση του αρχαίου δράματος. Ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για το δραματικό ποιητικό λόγο και την εκφορά του από τους ηθοποιούς και το χορό.

Ορέστεια του Αισχύλου, Εθνικό Θέατρο. Ωδείο Ηρώδου Αττικού, 1949. Φωτογραφικό Αρχείο Μουσείου Μπενάκη. Φωτ.: Δημήτρης Χαρισιάδης
1954, 1955, 1957

Το Φεστιβάλ Επιδαύρου

Το 1954 ο Ιππόλυτος του Ευριπίδη ανεβαίνει στην Επίδαυρο σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ροντήρη. Η ίδια παράσταση αποτελεί μέρος του Φεστιβάλ που εγκαινιάζεται επισήμως την επόμενη χρονιά από το νέο διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, Αιμίλιο Χουρμούζιο. Τα σκηνικά είναι του Κλεόβουλου Κλώνη και τα κοστούμια του Αντώνη Φωκά. Το Εθνικό Θέατρο καθιερώνει μια κλασικίζουσα αισθητική στην αναβίωση του αρχαίου δράματος με μεγάλη προβολή και απήχηση στο εξωτερικό. Γνωστοί ηθοποιοί της εποχής, όπως η Κατίνα Παξινού και ο Αλέξης Μινωτής, σφραγίζουν με την ερμηνεία τους την επιτυχία των έργων που παίχτηκαν στην Επίδαυρο. Από το 1957 περιλαμβάνονται στο Φεστιβάλ Επιδαύρου και οι αριστοφανικές κωμωδίες. Ο σκηνοθέτης Αλέξης Σολομός και ο ζωγράφος-σκηνογράφος Γιώργος Βακαλό δίνουν χρώμα και παλμό στις παραστάσεις αυτές.

Κατίνα Παξινού, Εκάβη του Ευριπίδη, Εθνικό Θέατρο. Επίδαυρος, 1955. Φωτογραφικό Αρχείο Εθνικού Θεάτρου.

Ιππόλυτος του Ευριπίδη, Εθνικό Θέατρο. Επίδαυρος, 1954. Φωτογραφικό Αρχείο Μουσείου Μπενάκη Φωτ.: Δημήτρης Χαρισιάδης

Ιππόλυτος του Ευριπίδη, Εθνικό Θέατρο. Επίδαυρος, 1954. Φωτογραφικό Αρχείο Μουσείου Μπενάκη Φωτ.: Δημήτρης Χαρισιάδης

Λυσιστράτη του Αριστοφάνη, Εθνικό Θέατρο. Επίδαυρος, 1957. Φωτογραφικό Αρχείο Εθνικού Θεάτρου. Φωτ.: Δημήτρης Χαρισιάδης

Αλέξης Μινωτής Οιδίπους Τύραννος του Σοφοκλή. Εθνικό Θέατρο, Επίδαυρος, 1955. Φωτογραφικό Αρχείο Εθνικού Θεάτρου
1959

Οι Όρνιθες του Θεάτρου Τέχνης

Το 1959 το Θέατρο Τέχνης ανεβάζει στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού τους Όρνιθες του Αριστοφάνη, σε σκηνοθεσία του Κάρολου Κουν. Τα σκηνικά και τα κοστούμια επιμελείται ο Γιάννης Τσαρούχης, τη μουσική ο Μάνος Χατζιδάκις, τις χορογραφίες η Ραλλού Μάνου και τη μετάφραση ο Βασίλης Ρώτας. Η παράσταση καινοτομεί καθώς ζωντανεύει την αττική κωμωδία τονίζοντας τα διαχρονικά στοιχεία και αναζητώντας τις αντιστοιχίες με τη σύγχρονη εποχή. Με Προεδρικό Διάταγμα οι παραστάσεις σταματούν μετά το «σκάνδαλο» της παρουσίασης του αρχαίου ιερέα ντυμένου ως ορθόδοξου παπά που απαγγέλλει με εκκλησιαστικό ύφος. Τις επόμενες δεκαετίες η παράσταση, με χορογραφίες της Ζουζούς Νικολούδη, επαναλαμβάνεται πολλές φορές στην Ελλάδα και το εξωτερικό αποσπώντας διεθνείς διακρίσεις. Το 1975 ανεβαίνει στην Επίδαυρο, σπάζοντας το μονοπώλιο του κρατικού θιάσου.

Φωτογραφία της παράστασης. Αρχείο Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κουν.
1960

Η Ηλέκτρα του Πειραϊκού Θεάτρου

Η παράσταση της Ηλέκτρας του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ροντήρη, παρουσιάζεται από το Πειραϊκό Θέατρο ήδη από το 1958 και ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο προβάλλοντας την αρχαία ελληνική τραγωδία. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο ερμηνεύει η ηθοποιός Ασπασία Παπαθανασίου, η οποία κερδίζει το πρώτο βραβείο στο Φεστιβάλ Θεάτρου των Εθνών στο Παρίσι.

Ηλέκτρα του Σοφοκλή, Πειραϊκό Θέατρο. Λος Άντζελες, 1961. ΕΛΙΑ – ΜΙΕΤ, αρχείο Ασπασίας Παπαθανασίου
1961

Η Μήδεια με τη Μαρία Κάλλας

Η παράσταση της Μήδειας του Luigi Cherubini το 1961 αποτελεί την πρώτη παρουσίαση όπερας στην Επίδαυρο. Το λυρικό θέατρο, η όπερα, αντλεί συχνά τα θέματά του από το αρχαίο δράμα. Ο Cherubini το 1797 αξιοποιεί το μύθο της Μήδειας του Ευριπίδη, δίνοντας έμφαση στο ψυχολογικό υπόβαθρο της ηρωίδας. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο ερμηνεύει με μεγάλη επιτυχία H Eλληνίδα υψίφωνος Μαρία Κάλλας. Σκηνοθέτης της παράστασης είναι ο Αλέξης Μινωτής. Τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει ο Γιάννης Τσαρούχης.

Μαρία Κάλλας και Αλέξης Μινωτής, Μήδεια του Cherubini. Ντάλλας, 1958. ΕΛΙΑ – ΜΙΕΤ, αρχείο Κατίνας Παξινού και Αλέξη Μινωτή
1975 και 1976

Το αρχαίο δράμα στη μεταπολίτευση

Με τη μεταπολίτευση το Φεστιβάλ Επιδαύρου δεν προβάλλει πλέον αποκλειστικά παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου. Νέοι σκηνοθέτες και θίασοι παρουσιάζονται στο αρχαίο θέατρο, φέρνοντας έναν αέρα ανανέωσης στο Φεστιβάλ. Το 1975 το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει στην Επίδαυρο την Ηλέκτρα του Σοφοκλή. Την επόμενη χρονιά η Μήδεια του Ευριπίδη σημειώνει μεγάλη επιτυχία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο στις παραστάσεις της Αμερικής ερμηνεύει η Ειρήνη Παππά και στην Ελλάδα η Μελίνα Μερκούρη. Σκηνοθέτης των δύο παραστάσεων είναι ο Μίνως Βολανάκης. Ο ίδιος πραγματοποιεί και τις μεταφράσεις των έργων με θεατρικότητα και ποιητική ευαισθησία. Εμβαθύνει στο αρχαίο δράμα και ερμηνεύει με μια νέα ματιά τους δραματικούς ποιητές.

Οι συντελεστές της παράστασης Μήδεια του Ευριπίδη κατά τη διάρκεια πρόβας, 1976. Αρχείο ΚΘΒΕ Φωτ: Σωκράτης Ιορδανίδης

Πρόγραμμα της παράστασης Ηλέκτρα του Σοφοκλή. Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, 1975. Αρχείο ΚΘΒΕ Φωτ: Σωκράτης Ιορδανίδης

Μελίνα Μερκούρη, Μήδεια του Ευριπίδη. Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Επίδαυρος, 1976. Αρχείο ΚΘΒΕ. Φωτ.: Σωκράτης Ιορδανίδης
1977

Οι Τρωάδες του Γιάννη Τσαρούχη

Το 1977 ο ζωγράφος Γιάννης Τσαρούχης παρουσιάζει τις Τρωάδες του Ευριπίδη σε ένα πάρκινγκ στην οδό Καπλανών, στο κέντρο της Αθήνας. Αναλαμβάνει την επιμέλεια του σκηνικού και των κοστουμιών, τη μετάφραση και τη σκηνοθεσία. Η παράσταση αναθεωρεί τη σχέση του αρχαίου δράματος με το χώρο του αρχαίου θεάτρου. Ο Τσαρούχης επιλέγει το ερειπωμένο κτήριο για να αναδείξει το θέμα του έργου, δηλαδή τον πόνο που φέρνει ο πόλεμος στους ανθρώπους. Οι αιχμάλωτες Τρωαδίτισσες φορούν ρούχα σύγχρονα, σαν Mικρασιάτισσες πρόσφυγες ή γυναίκες της Κύπρου. Με αφορμή τον αρχαίο μύθο ο Τσαρούχης σχολιάζει τη σύγχρονη ελληνική ιστορία. Και ο ίδιος συμπληρώνει: «Δεν θέλησα να φέρω κοντά μας το έργο, αλλά να δείξω πόσο είναι κοντά μας…».

Μακέτα σκηνικού και κοστουμιών του Γιάννη Τσαρούχη για την παράσταση Τρωάδες του Ευριπίδη, 1977. Λάδι σε χαρτί, 72,5 Χ 98,4 εκ. Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη
1986

Οι Βάκχες του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Η παράσταση Βάκχες του Ευριπίδη και η σκηνοθετική ματιά του Θεόδωρου Τερζόπουλου δίνουν μια άλλη διάσταση στην αναβίωση του αρχαίου δράματος στην Ελλάδα. Ο σκηνοθέτης και ιδρυτής του θιάσου Άττις απελευθερώνει την αρχαία τραγωδία από τα παραδοσιακά μοντέλα ερμηνείας. Δίνει έμφαση στην υπόκριση με την έντονη σωματική έκφραση. Στις παραστάσεις του δημιουργεί δυνατές σκηνικές εικόνες με στοιχεία τελετουργίας.

Βάκχες του Ευριπίδη, Θέατρο Άττις. Σκηνοθεσία: Θεόδωρος Τερζόπουλος. Βερολίνο, Berliner Ensemble, 1987. Φωτ.: Πιερ Γκυγιόμ
Βάκχες του Ευριπίδη, Θέατρο Άττις. Σκηνοθεσία: Θεόδωρος Τερζόπουλος. Φράιμπουργκ, Ihnenhof Alte Uni, 1987. Φωτ.: Λοτάρ Σιτζέκ